Δευτέρα, 21 Οκτώβριος 2019 08:00

Εικόνα στήλης "Λόγω Διατροφής με την Ελένη Σολωμού"Σολωμού Ελένη, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, BSc, πτυχιούχος Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, μέλος Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων - Διατροφολόγων, Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας

ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΑ ΠΟΤΑ: Να πίνω ή να μην πίνω ?

Καταναλώνονται πολύ συχνά από αθλητές, φοιτητές & μαθητές !!!

Αποτελούν βόμβα ενέργειας και περιέχουν σημαντικά ποσά καφεΐνης, ουσίας που κρατάει το σώμα σε συνεχή εγρήγορση.

 

Περί ποίου ο λόγος ? Μα φυσικά περί των ενεργειακών ποτών !!!

Καφεϊνούχα, ισοτονικά ή αθλητικά - όπως και να τα ονοματίσει κανείς- το αποτέλεσμά τους στον οργανισμό μας είναι το ίδιο !!!

 

 

Γνωρίζοντας τι συμβαίνει στο σώμα μας…

Κατά τη διάρκεια μιας αθλητικής δραστηριότητας, το σώμα υπερθερμαίνεται. Ο ιδρώτας που εκκρίνεται με την άσκηση αποτελεί τον «καταψύκτη» του οργανισμού μας. Με τον ιδρώτα το σώμα μας καταφέρνει και διατηρεί σταθερή τη θερμοκρασία του (περίπου 37 °C). Κάθε φορά που αποβάλλουμε υγρά από το σώμα μας αποβάλλουμε και ποσότητα ηλεκτρολυτών (χλώριο, ασβέστιο, μαγνήσιο, νάτριο και κάλιο). Εάν δεν είμαστε προσεκτικοί είναι πολύ εύκολο ο οργανισμός μας να οδηγηθεί σε αφυδάτωση και το κυκλοφορικό μας σύστημα να καταρρεύσει. Συνεπώς, οι αθλητές είναι απαραίτητο να αναπληρώνουν άμεσα τα υγρά και τους ηλεκτρολύτες που χάνουν κατά τη διάρκεια της άθλησης (ιδρώτα).

Εάν η αθλητική δραστηριότητα δεν ξεπεράσει τα 60-90 λεπτά, το νερό είναι υπεραρκετό, προκειμένου να αναπληρώσει τα χαμένα υγρά. Από την άλλη, εάν η διάρκεια της άθλησης ξεπεράσει τα 90 λεπτά (αθλήματα δρόμων μεγάλων αποστάσεων κλπ), τα αθλητικά ποτά υπερτερούν του νερού.

 

 

Καφεϊνούχα – Ισοτονικά ποτά, το «μήλον» της έριδος !

 

Μπορεί η παρουσία τους να είναι ιδιαιτέρως αισθητή στην παγκόσμια αγορά, η διεθνής επιστημονική κοινότητα , όμως, εξακολουθεί να διατηρεί τις.. επιφυλάξεις της ! Αν και υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις για αρνητικές επιπτώσεις από την υπερβολική «διαιτητική» έκθεση στην καφεΐνη, οι άμεσες, αλλά και μακροχρόνιες επιδράσεις από την υπερβολική και χρόνια κατανάλωση των πρόσθετων ουσιών στα ενεργειακά ποτά, σε συνδυασμό με την καφεΐνη, ακόμη διερευνώνται.

 

Τι περιέχουν & πού μας ωφελούν ?

Τα ισοτονικά ποτά εκτός από το νερό, περιέχουν όχι μόνο υδατάνθρακες (5 – 8 %) με τη μορφή γλυκόζης, φρουκτόζης ή σακχαρόζης, αλλά και ηλεκτρολύτες όπως κάλιο, νάτριο, μαγνήσιο και φώσφορο, ενώ αποδίδουν από 50-80 θερμίδες ανά ποτήρι (250 ml)! Είναι πιθανόν να περιέχουν βιταμίνη C και ασβέστιο.

Εκτός , όμως, από την άμεση αναπλήρωση των υγρών και ηλεκτρολυτών του σώματος, τα ισοτονικά ποτά βελτιώνουν την αντοχή μας και κατά συνέπεια και τη σωματική μας απόδοση. Ακόμα, η χρήση τους προλαμβάνει την υπονατριαιμία, που μπορεί να προκληθεί από τη πρόσληψη υπερβολικής ποσότητας σκέτου νερού σε αθλήματα μεγάλης διάρκειας.

 

Δοσολογία

Σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά των ισοτονικών ποτών, η χρήση τους σε αθλήματα μεγάλης διάρκειας ή ομαδικά αθλήματα, συνίσταται σε 1 ποτήρι (250 ml) 20 λεπτά πριν από την αθλητική δραστηριότητα, προκειμένου να προσφέρει στον οργανισμό ενυδάτωση και ενέργεια, κατά τη διάρκεια της άθλησης κάθε 10 λεπτά περίπου μικρότερες ποσότητες (100-150 ml), για βελτίωση της αθλητικής απόδοσης αλλά και αντοχής.

 

Υπάρχει εν τέλει κίνδυνος ?

Η κατανάλωση των εν λόγω ποτών από μαθητές λυκείου δε γίνεται σε ποσότητες τέτοιες ώστε να εμπνέουν ιδιαίτερη ανησυχία, βάσει των μέχρι στιγμής επιστημονικών δεδομένων στη διεθνή βιβλιογραφία. Παρόλα αυτά, υπάρχουν σημεία που χρήζουν προσοχής, όπως για παράδειγμα το ότι υπάρχει ένα μικρό ποσοστό εφήβων οι οποίοι ξεκίνησαν να τα καταναλώνουν στο δημοτικό, το ότι οι περισσότεροι δεν φάνηκε να γνωρίζουν ότι τα ποτά αυτά περιέχουν καφεΐνη ή το ότι κάποιοι δήλωσαν ότι έχουν καταναλώσει σημαντικές ποσότητες των ποτών αυτών μαζί ή χωρίς αλκοόλ.Τα αποτελέσματα φανερώνουν την ανάγκη για καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τα ενεργειακά ποτά.

Ο ΕΦΕΤ, έχοντας αναγνωρίσει την ανάγκη αυτή, επισημαίνει:

  • Η κατανάλωση ενεργειακών ποτών δε συστήνεται σε παιδιά, εγκύους και θηλάζουσες γυναίκες ή γενικότερα σε άτομα ευαίσθητα στην καφεΐνη.

  • Τα καφεϊνούχα ενεργειακά ποτά δεν είναι τα ίδια με τα ποτά για αθλητές και συνεπώς δεν συστήνονται ως μέσο ενυδάτωσης μετά από έντονη και παρατεταμένη άσκηση.

  • Δεν καταναλώνουμε ταυτόχρονα αλκοόλ και ενεργειακά ποτά !