Δευτέρα, 15 Ιούλιος 2019 23:54

Εικόνα στήλης "Λόγω Διατροφής με την Ελένη Σολωμού"Σολωμού Ελένη, Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, BSc, πτυχιούχος Χαροκόπειου Πανεπιστημίου, μέλος Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων - Διατροφολόγων, Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας

Ζωή χωρίς τσιγάρο – Τι πρέπει να προσέξω στη διατροφή μου

Μετά το κάπνισμα… τι;

Ο μεγαλύτερος φόβος των καπνιστών είναι η αύξηση του σωματικού τους βάρους με τη διακοπή του καπνίσματος. Έχει άραγε αυτός ο φόβος πραγματική βάση ή απλά αποτελεί ένα άλλοθι των φανατικών καπνιστών, ώστε να μη διακόψουν το κάπνισμα;

 

Είναι αλήθεια ότι μερικοί άνθρωποι μπορεί να πάρουν και 9 κιλά κατά τη διάρκεια του πρώτου χρόνου αποχής από το κάπνισμα. Όμως, υπάρχουν και  μελέτες με πιο αισιόδοξα αποτελέσματα, οι οποίες έχουν δείξει ότι η αρχική αύξηση τείνει να φτάσει στο μέγιστό της μετά από έξι μήνες, και ότι πολλοί επιστρέφουν στο κανονικό σωματικό τους βάρος μέσα σε δώδεκα μήνες από τη διακοπή της συνήθειας αυτής.

Αμερικανοί ερευνητές, που ερευνούσαν την αύξηση βάρους μετά το κάπνισμα σε περίπου 9000 γυναίκες, ανακάλυψαν ότι η σωματική δραστηριότητα ήταν πολύ σημαντική στον έλεγχο του βάρους τους κατά τη διάρκεια διετούς περιόδου μετά από τη διακοπή. Όσο περισσότερη άσκηση έκαναν οι εθελόντριες, τόσο καλύτερος ήταν ο έλεγχος του βάρους τους.

Η τάση να αναπτύσσονται αποθήκες σωματικού λίπους οφείλεται στην επιβράδυνση του μεταβολισμού, όταν αποσύρεται η νικοτίνη από τον οργανισμό. Η νικοτίνη όπως και η καφεΐνη είναι σε θέση να αυξήσει ελαφρώς τον μεταβολικό ρυθμό. Το κάπνισμα και η νικοτίνη μπορεί επίσης να έχουν και άλλες φυσιολογικές επιπτώσεις που επιδρούν σε συμπεριφοριστικούς και αισθητήριους μηχανισμούς και, ως επακόλουθο, έχουν επιπτώσεις στην πρόσληψη τροφίμων και προκαλούν μια αυξημένη επιθυμία για φαγητό, όταν απέχει κανείς από αυτά.

Οι μηχανισμοί δεν έχουν προσδιοριστεί ακόμα αλλά η έρευνα δείχνει ότι το 70 % της αύξησης βάρους που παρατηρείται μπορεί να οφείλεται σε αυξημένη πρόσληψη θερμίδων. Σε μια συγκεκριμένη μελέτη, οι γυναίκες φάνηκε ότι είχαν αυξήσει την κατανάλωσή τους σε τρόφιμα και ποτά κατά 227 θερμίδες ανά ημέρα κατά μέσο όρο.

Συνεπώς, οι καπνιστές καλό θα ήταν να μην αποθαρρύνεστε και να προσπαθήσετε να διακόψετε το κάπνισμα.



Μερικές συμβουλές για καλύτερο έλεγχο του σωματικού βάρους είναι οι εξής:

  1. Υιοθέτηση ενός ισορροπημένου διαιτολογίου, σχεδιασμένου από ειδικό διαιτολόγο-διατροφολόγο, ώστε να καλύπτονται οι νέες ενεργειακές απαιτήσεις του οργανισμού και να εφοδιάζεται με τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

  2. Εντάξτε οποιαδήποτε μορφή φυσικής δραστηριότητας στην καθημερινότητά σας (π.χ 45 λεπτά ήπιο περπάτημα / ημέρα).

  3. Καταναλώστε άφθονα φρούτα (εσπεριδοειδή, φράουλες, ακτινίδια κλπ) και λαχανικά (τομάτα, πιπεριές, μπρόκολο κλπ), τα οποία αφθονούν σε αντιοξειδωτικές ουσίες, καθότι ο καπνός προκαλεί οξείδωση στα κύτταρα του οργανισμού.

  4. Κρατήστε ημερολόγιο καταγραφής τροφίμων για λίγες ημέρες πριν τη διακοπή του καπνίσματος.

  5. Κρατήστε ημερολόγιο καταγραφής τροφίμων, αφού σταματήσετε το κάπνισμα.

  6. Συμβουλευτείτε τον ειδικό για το πώς θα αντιμετωπίζετε τις βουλιμικές κρίσεις